Rehabilitacja


Rehabilitacja w czasie epidemii

Szanowni Państwo,

Informujemy, iż Dział Rehabilitacji aktualnie pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach:

  • 8.00 - 20.00

Jednocześnie wszystkich nowych Pacjentów potrzebujących pilnych zabiegów fizjoterapeutycznych prosimy o wcześniejszy kontakt e-mailowy lub telefoniczny bezpośrednio z Rejestracją REHABILITACJI:

W naszej placówce możecie Państwo skorzystać z zabiegów rehabilitacyjnych i masaży bezpiecznie i bez kolejki.

Nasz Zespół fizjoterapeutów i masażystów przygotowuje dla Państwa na bieżąco autorskie porady i odpowiada na najczęściej zadawane pytania. Zapraszamy do śledzenia naszej stony internetowej w tej właśnie zakładce dedykowanej dla praktycznych porad w zakresie Rehabilitacji.

W trosce o Państwa zdrowie, z chęci nieustającego kontaktu i służenia radą oraz wsparciem przedstawiamy autorski zestaw porad:

Dolegliwości bólowe odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Jak sobie z nim radzić?

Zapraszamy do ćwiczenia razem z naszym Zespołem w domowym zaciszu!

Ćwiczenia na odcinek lędźwiowy kręgosłupa mają za zadanie przede wszystkim wzmocnienie tego odcinka, który jest narażony na różnego rodzaju przeciążenia podczas wykonywania codziennych czynności, np. podczas dźwigania czy nawet treningu siłowego. Bóle kręgosłupa są również następstwem stylu życia i pracy, ponieważ człowiek nie został stworzony do spędzania większości dnia w pozycji siedzącej.

Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy są bardzo uniwersalne, nie tylko pomagają wzmocnić gorset mięśniowy, poszczególne partie mięśniowe, ale dodatkowo niwelują napięcie poprzez rozciągnięcie danej partii mięśniowej. Można je wdrożyć jako profilaktykę, ale także w zdiagnozowanych już zmianach zwyrodnieniowych.

Zachęcamy do wykonywania odpowiednio dobranych ćwiczeń przygotowanych przez nasz Zespół fizjoterapeutów.

Poniżej będziemy zamieszczać na bieżąco nowe filmy instruktażowe:

Zaczynamy - Ćwicz z nami - film 1

Jak radzić sobie z bólem kręgosłupa szyjnego?

Autorską poradę przygotował dla Państwa mgr Wojciech Sowiak - fizjoterapeuta Medical Magnus Clinic

Wykonuj proste ćwiczenia izometryczne:

Usiądź na krześle albo jeszcze lepiej na piłce szwedzkiej, połóż prawą rękę na prawej stronie głowy. Następnie naciśnij głową na rękę (tak żeby ani głowa ani ręka nie zmieniła położenia), przytrzymaj tak parę sekund, następnie zmień stronę. Ćwiczenie można powtórzyć, trzymając splecione ręce na potylicy (tyle głowy) oraz pod brodą. Zasada w każdym z wariantów jest taka sama, naciśnij głową na rękę/ce (tak żeby nie zmienić jej położenia) przytrzymaj parę sekund, rozluźnij.

Postaraj się robić przerwy w pracy/siedzeniu (wpłynie to dobrze nie tylko na kręgosłup).

Wykorzystuj możliwości autoterapii np. rolowanie, rozciągnie mięśni.

Poniżej jedna z form autoterapii (w tym przypadku dla odcinka szyjnego kręgosłupa):

Usiądź wygodnie na krześle nie dotykając oparcia, następnie zrób skłon boczny głowy w prawo (ruch zbliżający prawe ucho do prawego ramienia) do momentu aż poczujesz ciągnięcie po lewej stronie szyi. Następnie połóż prawą rękę na lewej części głowy, a drugą ręką złap się krawędzi krzesełka. W kolejnym etapie naciśnij głową na prawą rękę (nie zmieniając położenia ani głowy ani ręki) przytrzymaj przez parę sekund i na wydechu rozluźnij i delikatnie pogłęb zakres ruchu (przyciągając prawą ręką głowę tak by ucho znalazło się bliżej ramienia). Wykonaj to dla drugiej strony.

W przypadku wystąpienia dużego bólu, zgłoś dolegliwości telefonicznie do fizjoterapeuty!

Kontakt: 42 253 19 16

Nauka chodzenia o kulach lub balkoniku

Autorską poradę przygotował dla Państwa mgr Wojciech Sowiak - fizjoterapeuta Medical Magnus Clinic

Chodzenie jest naturalne? Tak, ale się go uczymy – jako dzieci i czasem, gdy wymaga tego nasza choroba lub gdy jesteśmy po operacji. Prawidłowe chodzenie o kulach/balkoniku jest bardzo ważne, gdyż w przeciwnym razie zamiast sobie pomagać, przeciążamy stawy i narażamy się na późniejsze negatywne konsekwencje. W zależności od przebytej choroby lub operacji możemy chodzić samodzielnie, o kulach lub balkoniku. Chód o kulach/balkoniku zalecany jest m.in. po operacjach ortopedycznych. Chodzenie to ostatni etap pionizacji.

ETAPY CHODZENIA O KULACH (chód z markowanym obciążeniem)

  1. Przestaw obydwie kule do przodu.
  2. Dostaw nogę chorą/operowaną do kul.
  3. Przenieś ciężar ciała do przodu na kule.
  4. Dostaw nogę zdrową.

CHODZENIE O KULACH PO SCHODACH

Wchodzenie:

  1. Postaw nogę zdrową na stopień znajdujący się wyżej.
  2. Przenieś ciężar ciała na nogę zdrową.
  3. Odepchnij się z kul.
  4. Dostaw jednocześnie kule i nogę chorą/operowaną do nogi zdrowej.

Schodzenie:

  1. Ustaw kule na stopniu znajdującym się poniżej.
  2. Dostaw nogę chorą/operowaną do kul.
  3. Przenieś ciężar ciała do przodu na kule.
  4. Dostaw nogę zdrową do kul i nogi chorej.

Pamiętaj:

  • żeby kule stawiać mniej więcej w połowie szerokości stopnia, oraz
  • żeby ani noga zdrowa ani chora nie przekraczała linii wyznaczonej między jedną a drugą kulą.

W przypadku chodzenia o balkoniku zasada chodzenia jest podobna, z tym że zamiast kul w pierwszej kolejności przesuwamy balkonik.

O balkoniku nie da się chodzić po schodach.

Zarówno kule, jak i balkonik powinny być dotowane indywidualnie do pacjenta.

Masaż bańką chińską

Jakie ma właściwości i jak go zrobić w domu?

Do wykonania masażu wykorzystywane są specjalne bańki chińskie, które mogą być gumowe, lub szklane (oba rodzaje baniek działają na zasadzie podciśnienia).

Masaż bańką chińską jest stosowany w wielu sytuacjach, zarówno terapeutycznych, jak i pielęgnacyjnych.

Sprawdza się on w:

  • rozluźnianiu mięśni,
  • redukcji bólu (mięśni, kręgosłupa, korzonków),
  • walce z przeziębieniem,
  • problemach ze stawami,
  • problemach z krążeniem,
  • zwalczaniu cellulitu,
  • zapobieganiu i eliminacji rozstępów,
  • ujędrnianiu brzucha,
  • modelowaniu sylwetki.

Masaż bańką chińską możesz robić samodzielnie lub poprosić kogoś o pomoc.

Jak zrobić masaż bańką chińską? To proste.

  1. Zacznij od zakupu zestawu baniek chińskich (różne wielkości baniek mają zastosowanie na różnych partiach ciała). Najbardziej popularne są bańki gumowe.
  2. Umyj tę część ciała, która będzie masowana.
  3. Natłuść oliwką wybraną część ciała – dzięki temu będzie łatwiej przesuwać bańkę po skórze.
  4. Dopasuj rozmiar bańki do miejsca, które chcesz masować.
  5. Zanurz całą bańkę w ciepłej wodzie (ok. 40 stopni) tak, by się rozgrzała. Później ją wyciągnij i szybko osusz.
  6. Przed przyłożeniem bańki do ciała opróżnij ją z powietrza. W tym celu naciśnij kciukami bańkę na górze (by się lekko wgięła).
  7. Przyłóż bańkę do naoliwionej części ciała. Puść kciuki. Dzięki temu zostanie uzyskany efekt podciśnienia, a skóra zassana pod bańkę.
  8. Przesuwaj tak przyssaną bańkę wzdłuż masowanej części ciała. Może to być ruch prosty lub zygzakowaty. Ważne by był od dołu do góry, czyli np. od łydki w kierunku pachwiny. Przesuwaj bańkę powoli.
  9. Jeżeli pojawi się przekrwienie, to znaczy, że masaż został dobrze wykonany.
  10. Odklej bańkę od ciała wsuwając pod nią palec – tak, aby dostało się do niej powietrze. W celu odessania bańki nigdy jej nie szarp ani nie ciągnij.
  11. Powtórz kroki 4-10 na następnej okolicy ciała, którą chcesz masować.
  12. Na koniec możesz delikatnie pogłaskać dłonią wymasowane wcześniej części ciała.

Masaż trwający 15-30 minut warto robić co 2-3 dni w serii 10.

Jest też kilka przeciwskazań do wykonywania masażu bańką chińską:

  • żylaki nóg oraz pękające naczynka,
  • nowotwór,
  • padaczka,
  • stwardnienie rozsiane (w czasie rzutu schorzenia),
  • choroby serca, w tym nadciśnienie tętnicze,
  • gorączka,
  • miesiączka,
  • ciąża.

Nie wszystkie wymienione stany bezwzględnie wykluczają masaż bańką chińską, dlatego w razie wątpliwości należy skonsultować się z lekarzem.